Wist je dat.. - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Loes Grim - WaarBenJij.nu Wist je dat.. - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Loes Grim - WaarBenJij.nu

Wist je dat..

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

26 Februari 2011 | Zambia, Ndola

Wist je dat..

… er elke week minstens 1 begrafenis in de kerk naast het CBR plaatsvindt
… en er in het spitstuur ook nog 2 tegelijkertijd zijn
… Nshima de hoofdmaaltijd is van de Zambianen
… Laura dit het lekkerste vindt in combinatie met witte bonen in tomatensaus
… en Loes liever boterhammen eet, tenzij er kleine visjes met ogen op het menu staan
… de mensen bijna van hun stoel vallen als je zegt dat je katholiek bent, maar wel maar 2x per jaar naar de kerk gaat
… dat het hier bijna 40°C is en de mensen hier lange mouwen, broeken en mutsen dragen
… als je vlees besteld je de botten er gratis bij krijgt
… en Martin deze ook nog lekker vindt
… Nicholas altijd denkt dat aan het klagen is “ Someone is complaining”
… de busjes, als je denkt dat ze vol zitten, er altijd nog mensen bij passen (inclusief kippen)
… ze hier geen hefboom kennen, maar de auto gewoon over een beek rijden, je kunt er net zo goed onder gaan zitten
… niemand hier lijkt te snappen dat je niet moet drinken en auto rijden en dan helemaal niet in de combinatie met je telefoon opnemen
… er niemand vreemd opkijkt als er mensen in de laadbak van een auto zitten
… maar dit wel doen als dit zungu’s zijn
… alle wegen hier vol met gaten zitten en het fenomeen straatlantaarn kennen ze ook niet echt
… als je langs de weg loopt er van alle kanten getoeterd wordt door busjes die opzoek zijn naar klanten
… de voorruit van die busjes helemaal volgeplakt zit met stickers van ‘High School Musical’, ‘Hannah Montana’ en Jezus
… en het zicht nog verder wordt belemmerd door flinke barsten in de ruit
… de conducteur altijd probeert om je te weinig wisselgeld terug te geven
… maar wij hier inmiddels hier niet meer in trappen: “We maybe Zungu, but we are not stupid!”
… je mango’s alleen per samengesteld torentje mag kopen en niet zoals Laura probeerde door alle grote er tussenuit te zoeken
… je het hele jaar hier ‘oliebollen’ kunt kopen, die ze hier frita’s noemen (en ook de gezondere variant scones)
… als je kip wilt eten je gewoon een hele kip op de markt koopt, om hem vervolgens zelf thuis te slachten
… Laura een kei is in afdingen
… en er zelfs nog cadeautjes bij krijgt (ook voor Loes die er niks gekocht heeft!)
… de wc’s op het CBR niet doorspoelen, maar je met een kannetje water uit een bak moet halen om vervolgens zelf ‘door te spoelen’
… chitenga rokken helemaal hip zijn, maar onze mooie tassen ‘old fashion’
… als je verteld dat je in het weekend tot 9 uur slaapt (voor ons vroeg), je hier wordt gezien als lui, je moet immers voor de man zorgen
… om 6 uur in de ochtend de afwas doen (voor ons raam) heel normaal is
.. en dat daarbij ook nog vaak (vals) gezongen wordt
… er op elke hoek van de straat wel 20 taxi’s staan, maar de officiële blauwe nergens te bekennen zijn
… er bij het passeren van een stad er altijd politie checkpoints staan, waarvan niemand weet waarvoor ze eigenlijk dienen
… mensen hier om 6 uur ’s morgens al beginnen met drinken en het bier uit melkpak (Shake, shake) erg geliefd is
… kinderen hier om de meest vreemde tijden naar school gaan (7-12 uur, 11-14 uur, 13-17 uur)
… kleine kinderen hier niet in een kinderwagen/buggy zitten, maar gewoon op rug van de moeder gedragen worden
… dit vaak ook de iets oudere broertjes en/of zusjes kunnen zijn die dat doen
… we hier waakhonden hebben, die soms net wolven lijken
… Amarula een erg lekker drankje is
… je de bus overal kunt pakken, zolang je maar je hand opsteekt
… we een huisdier hebben, een klein salamandertje dat onder onze koelkast woont

Waarschijnlijk zijn er nog veel dingen die hier heel anders zijn/gaan dan thuis, maar doordat we hier nu al een behoorlijke tijd zitten, valt ons dit niet meer op.

Als we thuis komen, zullen we al onze verhalen vertellen en zullen jullie alles horen!

Xxxx
Loes

• 27 Februari 2011 - 14:37

Simone:

Hee Loes!

Ik hoorde dat je nu lekker gaat rondtrekken? Heel veel plezier, geniet ervan en wanneer kom je weer terug?
    xx

• 28 Februari 2011 - 11:25

Marie-joze:

Hallo Loes,

Leuk om die verschillen te lezen, als jullie thuis zijn,komen jullie weer in n totaal andere wereld en cultuur, maar dit zal snel weer wennen zijn.
    We zien uit naar je verhalen, een fijne vakantie, hopelijk lukt alles met je visum!!.
    To heel snel Marie-Jozé

• 28 Februari 2011 - 14:21

Stella:

hee nicht!

hoe was je tijd daar in Zambia ?
    heb je het naar je zin gehad & veel geleerd?

we horen van pap dat je nu 2 weekjes op vakantie gaat! Enjoy, en tot snel!

x

• 02 Maart 2011 - 17:57

Manon:

Hee Loesje,
    Nu lekker vakantie vieren :)
    Geniet ervan!
    x Manon