Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Loes Grim - WaarBenJij.nu Mpongwe - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Loes Grim - WaarBenJij.nu

Mpongwe

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

09 December 2010 | Zambia, Mpongwe

Zo, weer even tijd om een berichtje te plaatsen.

Dinsdagmiddag zijn we samen met Tine naar de markt geweest, allemaal 'kraampjes' waar zowat overal hetzelfde verkocht word. (voornamelijk tomaten, uien en andere groenten) Hierna hebben we nog wat gedronken bij een klein barretje, om vervolgens weer terug naar het Guesthouse te gaan.

Die avond zijn we samen met Tine, Tijs, Sophie en Geertje gaan eten bij het lokale restaurantje. We liepen er naar toe en onderweg begon het langzaam te druppelen, de druppels veranderde binnen no time in een keiharde stortbui waardoor we het op een sprint moesten zetten. Helemaal doorweekt kwamen we aan bij het restaurantje. Daar troffen we ook Becky en Richard, 2 Engelse artsen die in het ziekenhuis werken.
Op het menu stond kip met gekruide frietjes,, hmm.. heerlijk! Ook Savanna geprobeerd, een soort cider, dat smaakte ook wel goed. Een hele gezellige avond gehad en uiteindelijk per persoon 23.500 kwacha betaald, dit is nog minder dan 4 euro. Super cheap dus!
Tegen 10 uur zijn we terug gegaan in het pikkedonker, want iedereen was weer zijn zaklamp vergeten,, haha.

's Avonds nog even met Armand gebeld. Hij reageerde maar niet op mijn smsjes, maar toen bleek dat hij deze helemaal niet ontvangen had (!)
Het was fijn om zijn stem ook weer even te horen!

Woensdagochtend stond Switi Village op het programma, een weeskinderendorpje in de buurt. Samen met Sophie en Geertje zouden we hier naar toe gaan,, maar natuurlijk begon het weer keihard te regenen waardoor we even telefonisch contact hebben gehad met een van de begeleiders om ervoor te zorgen dat de kinderen naar het Guesthouse zouden komen. (In het dorp is het een en al modder en kunnen we niet droog zitten)
Een half uurtje later dan gepland kwamen alle kinderen. Net op dat moment begon de zon ook door te komen!

Eerst samen in een kring liedjes gezongen en daarna gingen we de mobielen afmaken (zo'n ding dat kinderen boven hun bed hebben hangen). Het was een gezellige ochtend en Laura en ik hebben iedereen geholpen waar dit nodig was.
Tegen 1 uur gingen de kinderen weer terug en hadden wij even de tijd om te eten.

Na het middageten begon het weer te regenen. Maar die paar uurtjes zon van die ochtend hadden hun werk al gedaan, in mijn nek en op mijn armen ben ik alweer helemaal verbrand (tjah Loes, had je je maar op tijd moeten insmeren!)

Die middag zouden we naar het ziekenhuis gaan om daar een poppenkast voorstelling te houden voor alle kinderen. Dus snel nog even achter de computer gedoken om een verhaaltje te typen. Christine, een meisje uit de buurt, zou het hele verhaal vertalen in het Bemba.

Tegen half 4 zijn we naar het ziekenhuis gegaan en daar hebben we 2 voorstellingen gedaan, Sophie en Geertje en daarna wij 2. De kinderen hebben genoten van ons spektakel!
Nadat de kinderen zelf ook nog een verhaaltje mochten verzinnen, was het weer tijd om op te ruimen. Becky nodigde ons uit om wat bij hun thuis te komen drinken.
Zij wonen in een huis dat voor de doktoren is, een voor zambiaanse bergrippen luxe huis. Laura nam zich een cola en ik pakte een thee, maar op z'n engels dus,, heel veel melk erin..mja.

Na wat gekletst over vanalles en nog wat, was het weer tijd om terug naar het Guesthouse te gaan.
Onderweg hadden we afgesproken om samen te eten, Tijs zorgde voor puree, Sophie en Geertje hadden nog wat worsten en wij voor de erwten met wortelen. (Jaa,, ook hier kan ik nog altijd erwten maken als ik iets niet lekker vind!:P)

Na het afwassen zijn Laura en ik naar onze kamer gegaan om nog wat te lezen. Laura heeft nog even contact gehad met thuis en hierna hebben we onze oogjes dichtgedaan.

Vanmorgen zijn we naar Switi Village gegaan om de kinderen een educatieve les te geven over verzorging. Sophie en Geertje hadden tandenborstels, tandpasta en zeep voor iedereen gekocht en dat moest natuurlijk even gedemonstreerd worden. De kinderen vonden het geweldig!

Zo, dit was het weer voor vandaag, morgen gaan we naar Ndola toe en dan wordt het even zoeken naar een internetcafe. Houd jullie zo snel mogelijk op de hoogte!

Ik vind het echt super om iedereen zijn reactie op de blog te lezen! Blijf dit vooral doen! :P

Liefs,
Loes

• 09 December 2010 - 11:34

Mama:

Ha die Loes,
    Jullie boffen niet zo met 't weer,al die regen.Blijft dat zo?Leuk dat je ook op creatief gebied bezig kunt zijn.Ga je dat in Ndola ook erbij doen?Heb je al veel foto's gemaakt,vergeet dat niet.Heb voor oma je bericht vergroot uitgeprint en ze ging 't lezen als wij weg waren.Groetjes van haar!Ook van mijn collega's die regelmatig naar je vragen.tot"gauw"kus, mama

• 09 December 2010 - 11:38

Mama:

Vergat ik je dat nog te vertellen.Vanmorgen in de vroegte is het gemeentehuis van Voerendaal afgebrand.Heb nog niet gehoord hoe of wat maar volgens mij is er niet veel van over. Ik hou je wel op de hoogte.Lieverd, geniet van alles en doe de groetjes aan iedereen.xxxmama

• 09 December 2010 - 13:01

Anique:

Heej Loes,

Leuk verhaaltje:D Super leuk dat jullie zoveel met de kindjes kunnen doen! Super veel plezier nog daar! En wij wachten op DE foto!

Kus

• 09 December 2010 - 13:37

Don Drummen:

Hey Loes!

Heel veel succes met je stage in Afrika :D ! Leuk reisverslag!

Xx

• 09 December 2010 - 14:49

Emile:

Hoi Loes,

Ook nu weer een gezellig en levendig verslag. Bij het werken met de kinderen komt waarschijnlijk je Scoutingervaring wel van pas.
    Groet,
    Emile.

• 09 December 2010 - 18:17

Daniëlle:

Hoi Loes,
    fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen. En leuk al zo snel te horen wat jullie de eerste dagen hebben gedaan! Zo te lezen heb je al best veel gezien en kunnen doen en hebben jullie het gezellig! Ben ook benieuwd naar foto's :)
    groetjes en veel plezier! Daniëlle

• 09 December 2010 - 19:24

Angelique:

Heey Loes,

Volgens mij heb je het daar super. Ongelooflijk dat je daar zo goedkoop kunt eten. Moet eigenlijk ook bij ons kunnen!!!
    Jullie hebben al veel leuke dingen ondernomen en educatieve dingen gedaan.
    Wens je veel succes, sterkte en plezier.
    We hebben weer contact.
    Dikke kus en knuf van ons allemaal.
    Angelique

• 09 December 2010 - 21:32

Marie-Joze:

Hallo Loes, zo te lezen heb je al veel meegemaakt en je bent nog geen week daar,super.Fijn dat je leuke mensen hebt ontmoet die goed de weg weten daar en zelfs frietjes gegeten met erwten!!
    Je moeder schreef van het gemeentehuis, is inderdaad niet veel van over, in de directe omgeving waren straten afgezet ,ook de hogeweg, ramen en deuren moesten gesloten blijven ivm asbest en rook,maar dat was niet zo erg met de kou hier. Bij ons thuis is n inbraak poging geweest ,achter bij de schuifpui,kozijn beschadigd,maar gelukkig was de pui stevig genoeg en is t niet gelukt!!
    Heel veel groetjes Marie-Jozé

• 10 December 2010 - 10:37

Jo:

Behalve met de regen, bof je met veel andere dingen! dus houden zo en geniet er verder van 3.5 maand lijkt lang, maar is zo voorbij. Kus Jo

• 10 December 2010 - 18:24

Marieke:

Hee Loes!!
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin daar! Jammer van het weer, maar het is toch nog altijd beter dan hier;) Geniet er maar lekker van! Ik w8 op je volgende verhaal!
    Liefs Marieke

• 11 December 2010 - 15:22

Mirte Verbeek:

Hey Loes! Erg leuk om je verhalen van tot nu toe te lezen :-) Zo te lezen heb je het goed naar je zin daar! Ben maar blij dat jullie zo'n lekker weer hebben (op de regen na) want hier is het zo kouddd. Leuk dat jullie naar het dorpje gingen met weeskinderen, lijkt me wel best heftig. Ik ben benieuwd naar de foto's!
    Nou in ieder geval heel veel succes & plezier nog verder, en over een tijd kunnen we weer carpoolen naar dansen ;)
    Kus Mirte