Mr. Mwansa - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Loes Grim - WaarBenJij.nu Mr. Mwansa - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Loes Grim - WaarBenJij.nu

Mr. Mwansa

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

13 December 2010 | Zambia, Ndola

Na het typen van mijn vorige verhaal, zijn we naar het internetcafé gegaan met onze eigen laptops. Daar aangekomen hebben we de internetkabel in de laptop gestoken, het duurde even maar toen.. Internet op onze eigen laptop! Gelijk Skype gestart en mijn vader gesmst dat ik er op was.
Net nadat ik hem gesmst had, kwam Thijs al op Skype. Gelijk de verbinding gestart en ja hoor, ik kon ze redelijk scherp zien! Woow.. dit was echt zoo leuk, gelukkig konden ze mij ook redelijk goed zien en we konden elkaar ook goed horen.
Ondertussen had ik ook mijn blog geplaatst en wat foto’s, deze kunnen jullie bekijken op de volgende site:
http://www.mijnalbum.nl/Album=6VXTGCUW

Na bijna een uur te hebben bij gekletst, het was hier inmiddels keihard begonnen met regenen, hebben ze Armand even gebeld dat ik op Skype was. Zodra hij online kwam, heb ik afscheid van iedereen genomen om vervolgens nog even met Armand te Skypen.
In eerste instantie kon hij mij niet zo goed zien en ik hem niet zo goed horen, maar nadat hij de verbinding even verbroken had, hadden we toch super contact. Het deed me goed om zijn gezicht te zien. Hij vond het ook fijn om mij even te zien en horen.
Toch op een gegeven moment maar besloten om te stoppen. Hierna alles weer ingepakt en door de stromende regen terug naar huis gelopen. Thuis nog wat gekletst over thuis en toen besloten om naar bed te gaan. Een fijne afsluiting van onze 2e dag in Ndola!

Zondag 12 december 2010

Vanmorgen hebben we geprobeerd uit te slapen, maar dit wilde voor mij niet echt lukken. Ik word hier altijd op tijd wakker, echt vreemd, maar goed. Om half 10 heb ik Laura wakker gemaakt en zijn we langzaam opgestaan. Het was nog steeds aan het regenen sinds afgelopen avond.

We besloten om te ontbijten in de pyjama, dus zo gezegd zo gedaan.
Ondertussen wat water opgezet zodat we een kopje thee erbij konden pakken. Nadat we hadden gegeten en de afwas gedaan hadden, hebben we nog even gekletst over van alles en nog wat.
Toen maar besloten om te gaan douchen, ik ging als eerste. We hebben om de een of andere reden geen warm water, dus het werd een koude douche. Nadat ik me snel gedoucht had, ging Laura eronder. Ondertussen heb ik het Lonely Planet boek erbij gepakt en ben ik voorin het boek begonnen met lezen over Zambia. Toen Laura klaar was en zich net had aangekleed, stond Mr. Mwansa voor de deur. Hij vroeg of we mee wat wilde gaan om wat te drinken. We waren nog een beetje overdonderd omdat we net klaar waren met ons te verzorgen, maar hebben ons snel klaargemaakt om vervolgens mee te gaan. Hij zei dat we een uurtje weg zouden zijn. Prima, dachten we, dan kunnen we vanmiddag nog wat lezen/typen/film kijken..

We zouden eerst nog iemand anders van het CBR ophalen, dit vonden wij natuurlijk geen enkel probleem. Nadat we Pete hadden opgehaald, zijn we doorgereden naar een lodge net buiten Ndola.
Dit is een soort van resort waar je kunt overnachten als toerist en waar een barretje was. Hier hebben we wat gedronken. Het was inmiddels gestopt met regenen en toen zijn we buiten in het zonnetje gaan zitten. We hebben veel gekletst over het CBR en over hoe wij Zambia vinden.
Toen ging onverwachts mijn telefoon, het was Armand!! Ik was weer helemaal blij :D
We zouden maar een uurtje wegblijven maar uiteindelijk zijn dit er 4 geworden. Hierna hebben we Pete thuis afgezet en zijn weer richting huis gereden.

Thuis hebben we nog wat gelezen en toen besloten om te gaan koken. Pasta stond er op het programma. Na deze heerlijke maaltijd en de afwas gedaan te hebben, belde Laura haar moeder nog even op. Nadat ze even bij gekletst had, besloten we om onze eerste film maar te gaan kijken. Het zou een serie worden, omdat het anders een beetje te laat werd.

Maandag 13 december 2010

Vanmorgen om half 8 opgestaan, aangekleed en gegeten want om half 9 zou Mr. Mwansa ons komen ophalen om naar het CBR te gaan.
Om half 9 stonden we zoals afgesproken buiten de gate te wachten. Om kwart voor 9 kwam hij dan ons dan uiteindelijk ophalen en zijn we naar het hoofdkantoor van het CBR gegaan. Hier gaan we dus geen stage lopen, maar Mr. Mwansa zijn kantoor was er.

We hebben hier afspraken gemaakt over onze stage. Aangezien het er nu eigenlijk vakantie is, zijn alle vestigingen van het CBR gesloten, alleen de vestiging waar wij stage gaan lopen is speciaal voor ons geopend. We zullen stage gaan lopen van maandag tot en met vrijdag van half 9 tot half 5. Behalve nu tijdens de vakantie zullen de dagen wat korter zijn, maar we zullen zeker genoeg te doen hebben. Op vrijdag zullen we huisbezoeken doen voor de kinderen die niet naar het CBR kunnen komen.
We hebben kennis gemaakt met Loveness, zij is de enige fysiotherapeut in de vestiging waar wij stage zullen gaan lopen. Ze heeft wat dingen verteld over de kinderen die daar revalideren.

Vervolgens zijn we samen met Mr. Mwansa naar het CBR in Luanshya gegaan en vervolgens zouden we nog een project bezichtigen net buiten Ndola.
Om 2 uur waren we klaar met het bezichtigen van alles en Mr. Mwansa vertelde ons dat we verder vrij hadden en hij ons thuis zou afzetten.

Morgen komt hij ons om 9.45 ophalen en brengt hij ons naar de vestiging waar wij stage gaan lopen. We beginnen gelijk goed, want morgen is er een kerstviering, dus we zullen nog geen therapie gaan geven maar we kunnen wel al kennis maken met de kinderen. Het zal dus een gezellige dag worden.

Woensdag zullen we naar Kitwe gaan voor een algemene vergadering van alle CBR’s in de buurt. Donderdag zal onze eerste echte stagedag dan beginnen.


  • 13 December 2010 - 15:42

    Mama:

    Hallo meisje,
    Nou je houdt ons lekker vlug op de hoogte van al jullie belevenissen.Wat "maak"je toch veel mee.Leuk dat je daar ook een kerstviering hebt. Staat de "boom" bij jou al op?
    Jammer dat jullie zoveel regen hebben,maar dat nag de pret niet drukken of wel?
    Hier was 't vandaag weer aan het vriezen en ergens inde week is er weer kans op sneeuw.
    Ik wens jullie veel plezier morgen, vergader ze woensdag en dan aan de slag op donderdag.
    Groetjes aan Laura. xxxmama

  • 13 December 2010 - 21:48

    Marie-joze:

    Hoi Loes, zie net wat jullie temperatuur is , niet te geloven hier is t echt koud,za avond wandeling van de Pintelier met tussenstops +eten en drinken via Kundeberg ,Ubachsberg,Colmont,Winthagen (hier stond een Schot met doedelzak muziek te maken) terug naar Pintelier,koud maar heel gezellig,daar was nog live muziek.Gisteren in Epen en omgeving met carnavalsgroep, georganiseerde wandeling eveneens met eten en drinken.Actief en lekker week-end!
    Wat heb je al veel megemaakt in 1 week,goed dat jullie aan de de directeur hebben gevraagd of t wel veilig is met 2 meisjes s,avonds in de stad,met begeleiding altijd beter.Voor jullie nog alles nieuw en veel indrukken, dit is ook vermoeiend!Het appartementje zal wel wennen, fijn dat je zo vaak contact kunt hebben via internet café en skype+mail,zodat we veel van je weten hoe alles verloopt.
    Vele lieve groetjes Marie-Jozé

  • 14 December 2010 - 12:40

    Manon:

    hee loesje,
    Wat typ jij veel en lange verhalen zeg :p
    Wel leuk om allemaal te lezen!
    Ben benieuwd hoe je stage je gaat bevallen donderdag!
    succes iig :) kus Manon

  • 14 December 2010 - 12:41

    Manon:

    ps; hier ligt alweeeeer sneeuw :(

  • 15 December 2010 - 20:21

    Daniëlle:

    Heej Loes,
    wat een lange verhalen, leuk om te lezen! Hoe was de kerstviering gister geweest? Een gezellige dag gehad? Alvast heel veel succes voor morgen, je eerste "echte" stage dag,
    groetjes Daniëlle en Edo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 23 Nov. 2010
Verslag gelezen: 771
Totaal aantal bezoekers 19964

Voorgaande reizen:

05 December 2010 - 14 Maart 2011

Fysiotherapie Stage

Landen bezocht: