Op verzoek ;) - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Loes Grim - WaarBenJij.nu Op verzoek ;) - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Loes Grim - WaarBenJij.nu

Op verzoek ;)

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

29 Januari 2011 | Zambia, Ndola

10 Januari – 29 Januari

Zo, daar ben ik weer. Vanuit het thuisfront kreeg ik te horen dat ik wat vaker een blog mag plaatsen, dus bij deze :)
Ik heb een tijdje niets van mij laten horen, maar we hebben ook niet echt heel veel spannende dingen meegemaakt de afgelopen 2 weken.

In de weekenden proberen we uitstapjes te plannen, omdat we dan de tijd hebben.
Zo zijn we 2 weken geleden naar Nsobe Game Camp gegaan. Hier kun je overnachten en eten en je kunt er een Game Drive doen. Dit laatste hebben wij gedaan.
Samen met Mr. Mwansa zijn we er naar toe gegaan. Het ligt op ongeveer 1 uurtje rijden vanuit Ndola. Daar aangekomen vroegen we of we een gids konden krijgen, maar helaas zou deze meneer pas het ’s middags komen en er werd ons aangeraden om zonder te gaan nu het nog droog was.
Zo gezegd, zo gedaan. Met een plattegrondje in onze hand gingen we met de 4-wheeldrive-auto op safari. Omdat we geen gids bij ons hadden, moesten we zelf de hele tijd goed opletten of we geen dieren zagen. Toen we eventjes op weg waren, zagen we dan de eerste dieren. We weten niet precies wat het waren, maar het leken een soort van antilopen. Yes, de eerste wilde dieren waren gespot!
Even later zag ik vanuit mijn raampje dan de eerste dieren waar we op gewacht hadden, de giraffen. Er waren er wel geteld…2.. hahaha niet veel, maar goed we hebben ze wel gezien.
Verder hebben we nog een kudde impala’s gezien en een stuk of 3 zebra’s. Nog een mooi rood vogeltje en een uil en tjah dat was het dan wat betreft de dieren.

Onderweg hebben we nog bijna vast gezeten, maar gelukkig kreeg Mr. Mwansa met behulp van de 4-wheeldrive ons er toch uit. Laura had de functie van TomTom en zat voorin met de plattegrond hoe we moesten rijden. Alleen stond de weg niet echt goed aangegeven en daardoor wisten we op een gegeven moment niet meer precies waar we op de kaart waren. Na wat link, rechts vonden we uiteindelijk toch weer de weg. We kwamen alleen uit een weg waarbij het bordje ‘No Entry’ stond. Haha hier hadden we helemaal niet mogen komen, maar we wisten nu wel weer waar we waren.

Na onze ‘Safari’ hebben we nog wat gegeten en gedronken bij het restaurant en hierna zijn we weer terug naar huis gereden. Het was een leuk begin voor een eerste safari.

Verder hebben we dat weekend niet veel meer gedaan.

Het weekend erop hebben zijn we het centrum van Ndola maar eens gaan verkennen. We wonen hier nu al een tijdje, maar we hebben er nog geen tijd voor gehad. Op het programma stond ook een bezoek aan het Copperbelt Museum. De regio/provincie waar Ndola in ligt, heet de Copperbelt. Er liggen hier veel mijnen en die winnen voornamelijk koper.
Nadat we het museum gevonden hadden, gingen we naar binnen om te betalen. We moesten per persoon welgeteld 5000 kwacha betalen wat nog geen €1 is. Super goedkoop dus.
In het begin stonden er allerlei gebruiksvoorwerpen tentoongesteld die de mensen hier veel gebruiken. Ook stond er allerlei speelgoed gemaakt van ijzerdraad. Even verderop ging het dan over de mijnen en de koperwinst. Verder lagen er nog wat stenen en mineralen in de vitrines en toen… toen hadden we het hele museum al gezien. Het was een bezoekje van misschien 15 minuten en toen stonden we weer buiten.

Hierna besloten we om de straatjes maar eens af te struinen en te kijken wat er allemaal voor een winkels lagen. Wat wij echter niet wisten is dat de meeste winkels hier zaterdag alleen het ’s morgens geopend zijn en laten wij er nu net ’s middags zijn. Dus het gevolg was dat we een paar winkels open gezien hebben en de rest allemaal gesloten was. Achja, het was jammer maar we hebben ons toch wel geamuseerd.

Op de terugweg nog even wat boodschappen gedaan en toen zijn we nog even langs de souvenirmarkt gegaan. Ik had namelijk een schilderij op verzoek laten maken en die zou klaar zijn.

Met de bus zijn we richting Twapia gegaan, het wijkje waar het souvenirmarktje ligt. Daar aangekomen bleek dat mijn schilderij klaar was! Yes, hij was iets anders dan ik verwacht had, maar des al niet te min was hij erg leuk geworden.

De zondag hebben we vooral besteed aan school en de planning van onze rondreis. Hier moeten we nog veel dingen voor uitzoeken, maar we zijn al een aardig stuk op weg! We krijgen er echt zin in.

Door de week gaat het op stage zijn gangetje. We hebben weer een nieuw patiëntje en Laura en ik hebben de anamnese en het onderzoek afgenomen.
Verder hebben we Molly’s Plancake gemaakt. Dit is een overheerlijke, soort van, cake. Jammie! We hebben her recept opgeschreven, zodat we hem ook een keertje thuis kunnen maken.

Afgelopen dinsdag zijn we met Mr. Mwansa naar 2 andere CBR’s gegaan. Eerst hebben we Kitwe bezocht, hier waren we al een keer geweest toen de algemene vergadering was.
Hierna zijn we doorgereden naar Chingola. Hier hebben we een rondleiding gekregen en hebben we geluncht. Het CBR zag er erg mooi en gezellig uit, de muren buiten waren licht blauw geverfd en de muren binnen licht geel.

Gisteravond zijn we met z’n tweeën gaan uit eten bij Michelangelo’s, een Italiaans restaurant.
We zijn met de bus heen gegaan en met de taxi terug en hebben heerlijk gegeten.
Het restaurant staat bekend als wat duurder, dus wij dacht dat we dit wel een keertje konden doen.
Laura had Pasta Fungi, met ofcourse champions erin (Laura is er dol op :P) en ik had Ravioli, beiden gerechten waren overheerlijk!
Als toetje wilde we eigenlijk ijs, maar toen bleek dat dit er niet meer was. Ze hadden alleen nog vanillecake, dus wij dit maar gepakt. We kregen een super groot stuk taart en dat vulde behoorlijk. Hierna nog een echte cappuccino met schuimlaag gedronken en toen was het tijd om de rekening te vragen. Het was wel geteld.. hou je vast… omgerekend…. €20,- en dat voor een restaurant dat als wat duurder bekend staat. Bij ons kun je hier soms nog niet eens een hoofdgerecht ervoor krijgen.
Een geslaagde avond dus!

Vandaag hebben we uitgeslapen en dadelijk gaan we naar het internetcafé om onder andere te skypen. Ik heb er erg veel zin in, aangezien ik met mijn Oma ga kletsen.

De weken hier vliegen echt voorbij. Nog 4 weken stage en dan gaan we al op rondreis!

Tot de volgende blog ;)
Shaaleenipo (Goodbye/Doei)

Liefs,
Loes

• 29 Januari 2011 - 16:24

Mama:

hallo Loes,
    ja ,dat krijg je als je 'opeens" 2 weken niets van je laat horen. We raken eraan gewend om minstens 1 verslag per week van je te lezen. Gelukkig spreken we elkaar regelmatig via Skype.Oma vond het maar wat fijn om je weer te zien en te horen. En dan kan ze ook nog dit verslag van je lezen!Zoals je al schrijft nog maar 4 weken stage dus pak alle kansen die je kan krijgen! Tot gauw.
    liefs, xxxxmama

• 30 Januari 2011 - 06:49

Angelique:

Heey Loes,

Wat leuk dat je een blog geplaatst hebt.
    Moet je kijken........... nog maar vier weken !!!
    De tijd vliegt om.
    Wens je veel succes de komende vier weken en dan lekker genieten van je rondreis meid.
    Als je terugkomt moeten we vlug iets afspreken (nog voor mijn verjaardag) en dan zorg ik voor............... christoffeltaart!!!!

Groetjes, dikke kus en knuffels,
    Angelique en co

• 02 Februari 2011 - 22:05

Marie-joze:

hallo Loes,

Inderdaad ik dacht ook al lang niets van Loes vernomen, de avonturen die je beleefd.
    Hoeveel artsen zijn aan dit centrum verbonden? zijn dit buitenlandse artsen of uit Zambia? gespecialiseerd in revalidatie?Verder qua personeel verpleegkundigen en /of ook ergotherapeuten, andere behandelaars?
    Je kunt zoals je schrijft al aan de voorbereidng van je vakantie beginnen, goede planning ,en doordacht op reis!
    Niet te geloven dat je al kan gaan aftellen, t is nu februari (n korte maand)en in maart kom je al naar huis!
    Geniet nog van je mooie tijd, hier alles oke, volop bezig met voorbereidng voor carnaval!
    Heel veel groetjes en liefs Marie-Jozé

• 05 Februari 2011 - 20:24

Marieke:

Lieve Loes! De tijd vliegt inderdaad! Zorg dus je er nog even goed van geniet!!! Xx